Lei Jun je výkonným ředitelem čínské společnosti Xiaomi. V minulosti však začínal jako moderátor fóra či programátor, av dnešním článku si přiblížíme jeho motivační příběh. Ten prezentoval iv rámci svého výročního projevu na srpnové tiskové konferenci, kde byl představen chytrý telefon Xiaomi MIX Fold 2.
Lei Jun: Začínal jako moderátor fóra
Xiaomi je dnes jednou z nejhodnotnějších značek na světě. Jedná se o třetího největšího výrobce smartphonů v Evropě i ve světě za velikány jako Samsung a Apple. Těchto úspěchů však nelze dosáhnout ze dne na den, což si velmi dobře uvědomuje i CEO Xiaomi, Lei Jun.
Aby se tento, tehdy ještě ambiciózní čínský mladík, dostal do své nynější pozice, musel překonat velké výzvy. Na této cestě zaznamenal mnohé výhry, jakož i prohry a poučil se z chyb. To vše prezentoval také ve svém výročním projevu, těsně před představením nových produktů.
Začátky v 70. letech, vzestup a pád Pangu
Lei Jun začal svůj projev jako jakýsi příběh technologie a života. Mluvil o svém rodném městě Xiantao, které se nachází velmi blízko velkoměsta Wu-chan. A právě ve spojitosti s rodným městem si zavzpomínal na to, jak jednoduché byly malé technologické produkty, které se prodávaly na místních železničních stanicích v 70. letech. Tedy v době, kdy byl ještě kluk.
Jako dospívající teenager měl Lei Jun mimořádný zájem o technologie. Nakonec vystudoval obor elektronického inženýra na Wuhanské univerzitě. Právě v té době začal programovat jako součást čínské společnosti Kingsoft. Ta se zabývala vývojem softwaru, včetně Pangu, který představoval čínský ekvivalent k Office produktem od Microsoftu (dnes nabízí např. WPS Office).
Po více než třech letech tvrdé práce při tvorbě softwaru Pangu se z něj prodalo jen kolem 6000 kopií. Lei Jun hovoří o Pangu jako o selhání, ale i poučení, ale také nelituje, že byl součástí tohoto projektu. Nasbírané zkušenosti totiž využil při dalších projektech.
Moderátor pro fórum, které bylo základem pro Mi Community fórum
Kromě práce pro společnost Kingsoft se Lei Jun předvedl také svou vysokou rychlostí psaní na počítači. Tento excelentní strojopis mu napomohl k tomu, aby se stal moderátorem fóra. Toto fórum se následně stalo třetím nejaktivnějším v Číně, s přibližně stovkou příspěvků denně.
Lei Jun stále pracoval, ano, avšak když se vrátil z práce, sedl si k počítači a pokračoval v psaní pro fórum. Říká, že současná komunita uživatelů, kterou má značka Xiaomi, mu tento čas velmi připomíná a je hrdý na to, že něco takového vytvořil.
Spojení s Microsoftem a začátky JOYO
V roce 1996 byl Kingsoft v Číně tak silný, že Microsoft neměl jinou možnost, než nabídnout partnerskou dohodu a kompatibilitu s balíčkem Kancelář WPS, od Kingsoft. A už o dva roky později, když měl Lei Jun pouhých 29 let, se stal prezidentem společnosti Kingsoft. Šlo o poměrně náročné období, kde svou roli sehrálo i pirátství softwaru.
Navzdory maximálnímu úsilí udržet společnost nad vodou, v roce 2002 Microsoft ukončil svou partnerskou dohodu. Kingsoft tak musel začít od začátku, a v roce 2005 vydal bezplatnou verzi, která pomohla společnosti najít si své pevné místo na trhu.
Avšak Lei Jun, který během svého projevu bez váhání vyzdvihl svůj charakter podnikatele, měl již několik let upřené oči k další příležitosti. Jun totiž v roce 1999 vytvořil JOYO, webovou stránku pro online nákupy, kde se prodávaly knihy, ale také technologické položky, jako například počítačový software s doručením domů po celé Číně.
Tímto způsobem získal výkonný ředitel Xiaomi zkušenosti v e-commerce odvětví. Přímo z první ruky se naučil, jak funguje online prodej, přičemž šlo o základ, který mohl později aplikovat i na jednu z nejprodávanějších značek mobilních telefonů na světě.
Nová éra společnosti Kingsoft a vznik značky Xiaomi
Pouhé čtyři roky po vytvoření platformy JOYO se dosah této služby dostává i do Spojených států, kde upoutá pozornost Amazonu. Technologický, ale zejména prodejní gigant nabídl Lei Junovi 75 milionů dolarů. Po prodeji JOYO působil Lei Jun zejména jako investor, který se snažil udržet společnost Kingsoft na trhu. Tedy společnost, která nedokázala dohnat celosvětový Microsoft.
Kingsoft začal s odvážnými kroky. Vedle pomoci mnoha společnostem přinesla tato čínská společnost investici do mobilního trhu. V tomto bodě společnost přeskočila i Microsoft a stala se první, která začlenila svůj produkt WPS Office i do chytrých telefonů s Androidem. S podobnou alternativou přišel Microsoft až v roce 2015.
Lei Jun se nakonec s více než 15letými zkušenostmi z podnikání rozhodl jít naplno do kategorie chytrých telefonů. Soudě podle jeho výročního projevu, nebylo snadné přejít od platformy počítačů se společností Kingsoft, k chytrým telefonům se společností Xiaomi. Zdůraznil však, že „musíte přijmout frustraci, abyste se dostali na vrchol“.
Do nekonečna a ještě dále
Po založení společnosti Xiaomi v roce 2010 a propojení s obchodním modelem či zkušenostmi Lei Juna, následovalo katapultování k výraznému úspěchu. Značka se zrodila ve stejném roce, kdy konkurenční Apple uvedl na trh model iPhone 4.
Díky vytrvalosti, trpělivosti, vizi a odhodlání je dnes Xiaomi jednou z největších společností na světě. Přičemž svými produkty konkuruje i takovým gigantům jako Samsung či Apple.
Obrovské úspěchy a ambice zařadily Lei Juna mezi 30 nejbohatších lidí v Číně a rovněž patří i do vybrané skupiny miliardářů podle žebříčku magazínu Forbes. Vzhledem k četným motivačním frázím a plánům na rozšíření portfolia to nevypadá na jakýkoli důchod nebo přestávku společnosti.
Xiaomi hodlá pokračovat ve svých investicích i při zcela nových kategoriích. Jedná se například o elektromobil s plně autonomním řízením v reálném provozu, ale také o pokročilou robotiku.
Jak se ti líbí motivační příběh zakladatele společnosti Xiaomi? Pokud máš jakékoli další otázky, klidně nám je můžeš napsat níže, do diskuse pod článkem. Sleduj i naši skupinu na Facebooku: Xiaomi Planet - Místo pro pravé Xiaomi fanoušky a také náš portál Xiaomi Planet a dozvíš se více informací.